یکی از بزرگان طریقت می گوید :
اگر مرا مخیر کنند در نماز شوم یا در بهشت؟من بهشت را بر نماز اختیار نکنم !که آن بهشت اگر چند نازونعمت است؛این نماز راولی نعمت است ؛آن نزهتگاه آب وگل است واین تماسا گاه جان ودل ؛آن مرغ بریان است در روضه رضوان واین روح وریحان است در بستان جانان
پیغمبر خاتم هیچ چیز را نور چشم نخواند جز نماز وفرمود :
روشنائی چشم من از میان نواختهاونیکوئیهامشغول به اوست ورازداری بااو
اینک دل من ؛تودر میانش بنگر تاهست بجز تو ؛هیچ مقصود دگر
خواجه عبدالله انصاری:خدایا ؛ای مهربان فریادرس ؛عزیزآن کس کش با تو یک نفس بادا نفسی که آنرا حجاب ناید ازپس!
لطیفه:
محافظت نماز آن است که تن در مقام خدمت راست دارد و دل در مقام حرمت نهد تا هم قیام ظاهر از روی صورت تمام بود وهم قیام باطن از روی صفت بجای بود
رکن اول نماز نیت است یعنی قصد دل وآن با سه چیزدرست آید با دست اشارت ؛با زبان عبارت ودر دل نیت یعنی
خدارا قصد کردم ودنیا را وا پس نهادم پس اگر اندیشه دنیا نگذارد ودل با نماز نپردازد در همان رکن اول دروغ گفته است حضرت حسن بن علی (ع):
چون به نماز می ایستاد می گفت :بار خدایا ؛من غریب مملکتم افتاده در چاه معصیتم ؛غرق شده دریای محنتم ؛در دارم
ودارو نمی دانم ؛یا می دانم وخوردن نمی توانم ؛نه روی آنکه نومید شوم نه زهره آنکه فراتر آیم
ذکر تو مرا مونس ویاداست به شب وز ذکر توام هیچ نیا ساید لب
آیه 103 سوره نساء:
فاذاقضیتم الصلوةفاذکر واالله قیاماوقعودا وعلی جنوبکم فاذا اطماننتم فاقیمو االصلوه ان الصلوه کانت علی المومنین کتابا موقوفا
چون نمازخوف را گزرانید خدا را ایستاده در تندرستی ونشسته در حال بیماری وبه پهلو در حال ناتوانی یاد کنید وهمین که آرام وایمن گشتید نمازرابه هنگام خود بپادارید که نماز بر مومنان واجب به هنگام نوشته شده است
بدانکه نماز رازی است میان خدا وبنده که دراین راز هم نیاز است وهم ناز امروز نیاز است و
فردا ناز امروز رنج است وفرداگنج امروز فردا گنجامروزباری گران فردا روح وریحان امروز رکوع
وسجود فرداوجودوشهود
هئیت نماز چهار چیزاست:
قیام ورکرع ؛سجود وقعود
حکمت آن این است که جمله موجودات برچهار شکلند:
بعضی ایستاده اند چون درختان بعضی کمان مانند هستند وخم شده چون ستوران بعضی روی برخاک
چون حشرات وبرخی بر زمین نشسته چون گیاهان وخداوندفرمود بنده مومن باید این چهار هئیت را
بجا آورد تا ثواب پرستش همه خلق داشته باشد
اینکه خداوند نمازها رادر رکعتهای مختلف فرمود از آن جهت است که بنده دارای دو قسمت است
یکی روان ودیگری تن؛ پس نماز دوگانه شکرروح وجسم است ودرباطن آدمی سه گوهر است؛
اول دل؛ دوم عقل ؛سوم ایمان
نماز سه رکعتی شکر این سه چیز است
وباز چون ترکیب آدمی از چهار طبع اصلی است نماز چهارگانه شکر این چهار طبع است
وچون مؤمن از همه مطیع تراست وکاروی شریفتر درجه وی نزد حق رفیع تر باید بشکرانه آن همه نعمت
17 رکعت نماز گزارد
هر عبادتی که بندگان آرند وهر ذکری که فرشتگان کنند جمله در دو رکعت نماز جمع است از جهاد وحج و
زکوةوروزه بدین گونه که چون مجاهدین راه حق به جنگ روند نخیت صف بندند ومبارزت کنند این جهاد
است چون درجنگ بادشمن جولان کنند وچشم خیره کنند وتکبیر گویند ودر نماز هم احرام واحلال است پس
این مانند حج است وچون زکوه پاکی مال است از پلیدی پسس چون مؤمن غسل کند یا وضو بگیرد بمنزله
زکوه است وچون از خوردن وآشامیدن در نماز ممنوع است این روزه است
الخصال 522/11
الصلاه من شرائع الدین وفیها مرضاه الرب عزوجل وهی منهاج الانبیاء
پیامبر خدافرمودند:نماز از شرایع واحکام دین است وموجب خشنودی پروردگار عز وجل وراه وروش
پیامبران
بحار الانوار 77/127/33
پیامبر فرمود :لیکن اکثر همک الصلاه فانها راس الاسلام بعد الاقرار بالدین
باید بیشترین هم تو نماز باشد زیرا نماز بعد از پذیرفتن دین در راس اسلام است0
دعائم الاسلام 1/133
پیامبر فرمودند: لکل شیءوجه ووجه دینکم الصلاه
هر چیز چهره ای دارد وچهره دین شما نماز است
البحار 84/264/66
الامام علی علیه السلام :الصلاه میزان فمن وفی الستوفی
امام علی فرمودند :نماز ترازوست پس هرکه ((حق آن را ))کامل دهد (حق وپاداش خود را )کامل دریافت
می کند
وسائل الشیعه 3/25باب10
امام الصادق علیه اسلام :احب الاعمال الی الله عزوجل الصلاه وهی آخر وصایا الانبیاء
امام صادق :محبوبترین کارها نزد خدای عز وجل نماز است وآخرین سفارش پیامبران می باشد